Laura Dierksmeier, Fabian Fechner y Kazuhisa Takeda, eds. Indigenous Knowledge as a Resource. Transmission, Reception, and Interaction of Knowledge between the Americas and Europe, 1492-1800/El conocimiento indígena como recurso. Transmisión, recepción e interacción del conocimiento entre América y Europa, 1492-1800. Tübingen: Tübingen University Press, 2021.
Abstract
This review evaluates the collective volume Indigenous Knowledge as a Resource, edited by Laura Dierksmeier, Fabian Fechner, and Kazuhisa Takeda, which brings together interdisciplinary research on the transmission, reception, and interaction of Indigenous knowledge between the Americas and Europe from 1492 to 1800. The book offers an operational and relational definition of Indigenous knowledge, examining its medical, linguistic, cartographic, visual, and missionary dimensions. It emphasizes the active role of Indigenous agents in knowledge production and critiques Eurocentric historiographical models, proposing a dialogical, contextual, and intercultural perspective on early modern knowledge Esta reseña evalúa el volumen colectivo Indigenous Knowledge as a Resource, editado por Laura Dierksmeier, Fabian Fechner y Kazuhisa Takeda, el cual reúne investigaciones interdisciplinares sobre la transmisión, recepción e interacción del conocimiento indígena entre América y Europa entre 1492 y 1800. La obra propone una definición operativa y relacional del conocimiento indígena, atendiendo a sus dimensiones médicas, lingüísticas, cartográficas, visuales y misionales. Destaca la participación activa de agentes indígenas en la producción de saberes y critica los modelos historiográficos eurocéntricos, proponiendo una visión dialógica, contextual e intercultural del conocimiento en la Edad Moderna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-relation
Botta, Sergio. "Laura Dierksmeier, Fabian Fechner y Kazuhisa Takeda, eds. Indigenous Knowledge as a Resource. Transmission, Reception, and Interaction of Knowledge between the Americas and Europe, 1492-1800/El conocimiento indígena como recurso. Transmisión, recepción e interacción del conocimiento entre América y Europa, 1492-1800. Tübingen: Tübingen University Press, 2021.". Estudios de Cultura Náhuatl, Vol. 66, (2023): 251-261. Edición digital en PDF. Disponible en https://nahuatl.historicas.unam.mx/index.php/ecn/article/view/78147/69675, Disponible en Repositorio Institucional Históricas-UNAM, http://hdl.handle.net/20.500.12525/6335xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-texto-completo
Acceder al recursoxmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-relation.ispartof
https://nahuatl.historicas.unam.mx/index.php/ecn/issue/view/5841
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0