El convento Agustino y la sociedad novohispana: 1533-1630
Abstract
The church as responsible for the transmission of the occidental Christianity to aborigines was a fundamental fact in the development and management of the novo Hispanic society. During this time, his permanence, the estamental and hierarchical character, turns into the most powerful economic institution of America. Inside of it have special relevance the religious congregations because of the relation with the indigenous. In this work Antonio Rubial appoints to the study of the structure, functionality and position inside the novo hispanic society in the XVI century, of the order of San Angustin, not in the aspect of the missional work but in the reality as a congregation and the equal influence between the church and the society: about how it adapts to the order, the medieval character, the new media it acts on, and the way the congregation reflects the socio- economic process of the viseroyship of this century. The church picked up the Augustine’s –affirm Rubial García- because they were poorly learned, and the temporal limits imputed are a response to the conflict of 1630 between peninsular and creoles that gets a conflictive tone inside of the order. For this study are used many documentary founds, mainly the Archivo General de Indias, also the National Library of Madrid, the Library of the Royal Academy of History, the National Historic Archive and the library of the Augustines of Valladolid. La Iglesia, como encargada de la transmisión de la cultura occidental cristiana a los aborígenes americanos, fue un elemento fundamental en la gestación de la sociedad novohispana. Con el correr del tiempo, merced a su permanencia y a su carácter estamental y jerarquizado, llegó a ser la institución económica más poderosa en toda América. Dentro de ella tuvieron gran preponderancia las congregaciones religiosas debido en principio a su estrecha relación con los indígenas de cuya conversión se ocuparon. En este trabajo Antonio Rubial se dedica al estudio de la estructura, funcionamiento y posición, dentro de la sociedad novohispana del siglo XVI, de la orden de San Agustín, no en el aspecto de su labor misional sino en lo concerniente a su realidad como congregación y a las influencias recíprocas entre ella y la sociedad en la que se insertó: cómo se adaptó esta orden, de características medievales, al nuevo medio en que le tocó actuar, en qué forma la congregación agustina reflejo los procesos socioeconómicos que acontecieron en el virreinato durante este siglo. Eligió a los agustinos –afirma Rubial García– por haber sido poco estudiados, y los límites temporales que se impuso responden a que en 1630 la pugna entre peninsulares y criollos adquiere un matiz conflictivo dentro de la orden. Para este estudio se basó en varios fondos documentales, principalmente los del Archivo General de Indias, completados con los de la Biblioteca Nacional de Madrid, la Biblioteca de la Real Academia de la Historia, el Archivo Histórico Nacional de Madrid y la biblioteca de los agustinos filipinos de Valladolid
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Rubial García, Antonio. El convento Agustino y la sociedad novohispana : 1533-1630. Serie Historia Novohispana 34. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Históricas; Dirección General de Publicaciones, 1989. http://hdl.handle.net/20.500.12525/3385xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-texto-completo
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